Luisterpagina

Voor mensen met een visuele beperking is hier informatie over de stichting Zeilen met Visie te beluisteren.

Welkom op onze pagina voor mensen met een visuele beperking.

Deze bevat informatie over de stichting Zeilen met Visie en het zeilschip de ‘Compaen’. Ons doel is om zeildagen te verzorgen voor mensen met, onder andere, een visuele beperking. Wij gebruiken hiervoor het zeilschip de ‘Compaen’ dat bij uitstek geschikt is om groepen van maximaal 12 mensen te ontvangen. Er wordt gezeild op het IJsselmeer vanuit de thuishaven Flevo Marina te Lelystad.

Historie van de stichting.

Zeilschip de ‘Compaen’ is het initiatief van Jan Schippers. Zijn oorspronkelijke doel was om mensen met een visuele beperking mee te kunnen nemen voor een zeiltocht. Begin 2002 ging hij daarom samen met Rudolf van der Brug op zoek naar een geschikt schip.

Het moest een ruim schip worden met beschutte plekken aan dek en zonder al te veel obstakels. Snelheid en stabiliteit waren belangrijke eisen. Scheef gaan was juist ongewenst omdat dit voor de beoogde doelgroep een onplezierige ervaring is. De snelheidssensatie, het geluid van de wind en het gevoel van het water ervaren visueel beperkte mensen zeer intensief. Zodoende kunnen zij, ondanks hun beperking, het effect van een dag op het water toch optimaal beleven.

Een ontwerp van de Australiër Rob Denney trok de aandacht. Het betrof een ‘Visionarry’-prauw volgens het ‘HarryProa’ concept waarin alle functionele eisen goed te combineren waren. Jan besloot om het schip door Rudolf te laten bouwen, zodat de inrichting volledig kon worden afgestemd op de doelgroep.

De bouwtekeningen werden aangekocht en eind 2002 werd met de bouw van het schip begonnen. Het werd al snel duidelijk dat de bouwtijd, en daarmee ook de kosten, ruim het dubbele gingen bedragen dan oorspronkelijk was begroot.Toen Jan dit niet meer uit eigen zak kon betalen richtte hij in december 2004 de stichting Zeilen met Visie op. Sponsors schoten te hulp en zo kon het schip op 23 april 2005 voor het eerst te water worden gelaten.

Het duurde nog tot 2007 voordat het schip zeilklaar was. Bij de eerste proefvaarten werd snel duidelijk dat de roeren veel te licht waren geconstrueerd. Na een periode van experimenteren werd in 2011 een goed werkende roerconstructie gemaakt. Sindsdien is gebleken dat het schip niet alleen uitermate geschikt is voor blinden en slechtzienden, maar dat ook mensen met andere beperkingen er een prachtige zeildag op kunnen beleven.

Beschrijving van de ‘Compaen’.

De ‘Compaen’ is een futuristisch zeilschip waarin snelheid en comfort optimaal zijn verenigd. Het is daardoor voor de opvarenden mogelijk om de zeilsensatie op een ontspannen en veilige manier te beleven. Met snelheden in de buurt van de 10 knopen vaart het schip sneller dan een doorsnee zeiljacht. Er is plaats voor maximaal 12 cliënten en een bemanning van 2 of 3 personen.

De indeling.

De ‘Compaen’ is een zeilprauw bestaande uit twee rompen die verbonden zijn door twee beams, een vast brugdek en twee trampolines. Beide rompen zijn verschillend van vorm en hebben elk een eigen functie.

Midden op de ranke, 15 meter lange lijromp staat de ongestaagde mast met een giek waarop zowel het grootzeil als de fok zijn bevestigd. De mast kan vrij ronddraaien volgens het Aero-rig principe en alles wat met de zeilvoering te maken heeft is hier te vinden. Ook de beide roeren van de ‘Compaen’ zijn aan de lijromp bevestigd.

De loefromp is breder van vorm en biedt slaapruimte, kookgelegenheid en een toilet. Hier bevindt zich ook de deels overdekte kuip waar men beschut kan zitten.

Op het vaste brugdek staan twee stuurwielen, waarmee de beide roeren worden bediend. Hier zijn ook een tafel en banken die tevens dienst doen als opslagplaats voor de neerlaatbare buitenboordmotor, accu en benzinetank.

De beide trampolines bieden ruimte om veilig en comfortabel te zitten of te liggen. Zij garanderen een maximaal contact met de wind en, soms letterlijk, het water.

Het prauwconcept.

Het bijzondere van het prauwconcept is dat de voor- en achterkant van de ‘Compaen’ symmetrisch zijn.

Omdat de beide roeren, net als de mast, volledig kunnen worden gedraaid kan het schip net zo makkelijk vooruit als achteruit zeilen. Dit betekent dat het schip bij koersveranderingen niet overstag gaat of gijpt maar moet ‘shunten’. Hierbij wordt het schip stilgelegd, worden tuig en roeren volledig gedraaid en gaat het schip daarna de andere kant op zeilen. Eén schootlijn, waar niet al te veel kracht op staat, is voldoende om de aero-rig tijdens deze manoeuvre te bedienen.

De ‘Compaen’ is zeer stabiel en daardoor uitermate geschikt voor onze doelgroep. Het schip gaat niet scheef en heeft altijd dezelfde oriëntatie ten opzichte van de wind. Tijdens het shunten hoeft niemand zich te verplaatsen of zich extra vast te houden. De kuip biedt altijd beschutting tegen weer en wind.

Duurzaamheid.

De ‘Compaen’ is voorzien van drie zonnepanelen die de accu’s continu opladen en de instrumenten en verlichting van stroom voorzien. De buitenboordmotor gebruiken wij uiteraard zo min mogelijk.

Zo ziet een zeildag eruit.

Planning en voorbereiding.

De planning van een zeildag wordt geregeld in overleg met een contactpersoon van de cliënten. Het weer op de geplande zeildag is een bepalende factor. Het kan voorkomen dat de omstandigheden te ongunstig zijn om uit te varen, bijvoorbeeld door harde wind, mist of dreigend onweer. Wij doen er alles aan om zo’n teleurstelling op de dag zelf te voorkomen. In veel gevallen zien wij ongunstig weer van tevoren al aankomen en kunnen dan met de contactpersoon een alternatieve datum zoeken. Zeilen met Visie gebruikt een planningsformulier waarop alle relevante informatie wordt ingevuld.

De zeildag zelf.

Een zeildag begint rond 10 uur bij aankomst in de haven van Flevo Marina te Lelystad. De ‘Compaen’ ligt daar afgemeerd aan de meldsteiger bij het havengebouw. Er zijn altijd twee schippers aanwezig om de cliënten te ontvangen. Nadat iedereen aan boord is gegaan, wordt het schip bekeken en geven de schippers uitleg over het zeilen en de geplande tocht. Als het nodig is worden de reddingsvesten gedragen en voor kou of regenachtig weer zijn er zeiljacks en zeilbroeken aanwezig.

Zodra de gasten zich comfortabel voelen aan boord, varen wij op de motor de haven uit. Vervolgens worden de zeilen gehesen en komt de ‘Compaen’ pas goed op gang. Men kan lekker ontspannen op de banken of op een van de trampolines zitten of liggen. Tijdens het varen kan iedereen die dat wil helpen bij het zeilen. Afhankelijk van de wind kunnen we naar Urk of de Trintelhaven varen om te lunchen. Het is ook mogelijk om op het IJsselmeer voor anker te gaan en als het warm weer is kan er gezwommen worden. Het is de bedoeling om rond 4 uur in de middag weer terug te zijn in de Flevo Marina.

Aanwezig op de ‘Compaen’ zijn.

– Reddingsvesten en zeilkleding.
– Vers drinkwater.
– Gasbrander om water te koken voor thee en koffie of om soep op te warmen.
– Pannen, mokken, borden en bestek.
– De schippers zorgen voor hun eigen lunch.

Dit moet je zelf meenemen.

– Lunch, snacks, koffie, thee en frisdranken.
– Schoenen met antislip, pet, zonnebril en zonnebrandcrème.
– Bij warm weer: zwemkleding en een handdoek.
– Bij minder goed weer: een warme trui en regenjack.
– Eventueel droge reservekleding.

Wellicht ontmoeten wij elkaar binnenkort voor een zeildag op de ‘Compaen’.

Reageren is niet mogelijk