De ‘Compaen’

De ‘Compaen’ op het IJsselmeer

De ‘Compaen’ is een futuristisch zeilschip waarin snelheid, stabiliteit en comfort optimaal zijn verenigd. Het is daardoor voor de opvarenden mogelijk om de zeilsensatie op een ontspannen en veilige manier te beleven. Met snelheden in de buurt van de 10 knopen vaart het schip sneller dan een doorsnee zeiljacht. Er is plaats voor maximaal 12 gasten en een bemanning van 2 of 3 personen.

Indeling
De ‘Compaen’ is een zeilprauw bestaande uit twee rompen die verbonden zijn door twee beams, een vast brugdek en twee trampolines. Beide rompen zijn verschillend van vorm en hebben elk een eigen functie.

Midden op de ranke, 15 meter lange lijromp staat de ongestaagde mast met een giek waarop zowel het grootzeil als de fok zijn bevestigd. De mast kan vrij ronddraaien volgens het Aero-rig principe en alles wat met de zeilvoering te maken heeft is hier te vinden. Ook de beide roeren van de ‘Compaen’ zijn aan de lijromp bevestigd.

De lijromp links en de loefromp rechts

De loefromp is breder van vorm en biedt slaapruimte, kookgelegenheid en een toilet. Hier bevindt zich ook de deels overdekte kuip waar men beschut kan zitten.

Op het vaste brugdek staan twee stuurwielen, waarmee de beide roeren worden bediend. Hier zijn ook een tafel en banken die tevens dienst doen als opslagplaats voor de neerlaatbare buitenboordmotor, accu en benzinetank.

De beide trampolines bieden ruimte om veilig en comfortabel te zitten of te liggen. Zij garanderen een maximaal contact met de wind en, soms letterlijk, het water.

Prauwconcept

Drone Compaen

Van boven is de vorm goed te zien

Het bijzondere van het prauwconcept is dat de voor- en achterkant van de ‘Compaen’ symmetrisch zijn.

Omdat de beide roeren, net als de mast, volledig kunnen worden gedraaid kan het schip net zo makkelijk vooruit als achteruit zeilen. Dit betekent dat het schip bij koersveranderingen niet overstag gaat of gijpt maar moet ‘shunten’. Hierbij wordt het schip stilgelegd, worden tuig en roeren volledig gedraaid en gaat het schip daarna de andere kant op zeilen. Eén schootlijn, waar niet al te veel kracht op staat, is voldoende om de aero-rig tijdens deze manoeuvre te bedienen.

De ‘Compaen’ is zeer stabiel en daardoor uitermate geschikt voor onze doelgroep. Het schip gaat niet scheef en heeft altijd dezelfde oriëntatie ten opzichte van de wind. Tijdens het shunten hoeft niemand zich te verplaatsen of zich extra vast te houden. De kuip biedt altijd beschutting tegen weer en wind.

Duurzaamheid 
De ‘Compaen’ is voorzien van drie zonnepanelen die de accu’s continu opladen en de instrumenten en verlichting van stroom voorzien. De buitenboordmotor gebruiken wij uiteraard zo min mogelijk.

Iedereen die een dagje mee wil zeilen met de ‘Compaen’ kan contact opnemen met onze planning.

TECHNISCHE GEGEVENS

Merk Harry Proa
Type Visionarry
Bouwjaar 2005
Lengte (m) Lijromp 15; loefromp 10
Breedte (m) 8.30
Diepgang (m) 1.50
Gewicht (ton) 2.50
Materiaal Hout (Redcedar), Polyester en Carbon
Tuigage Aero-rig
Masthoogte (m) 17
Gieklengte (m)   9
Grootzeil (m²) 60
Fok (m²) 20
Motor Yamaha 9.9 High Trust (4-takt)
Vermogen (pk) 10
Brandstof Benzine
Ontwerper: Rob Denney, Australië
Bouwer: Rudolf van der Brug, Molkwerum

Reacties zijn gesloten.